Alles wat je als ondernemer moet weten over de administratie

Voor veel ondernemers is de administratie maar een vervelend klusje. Toch is het belangrijk om aandacht te besteden aan het bijhouden van de administratie. Ben je benieuwd waarom? En wil je graag weten hoe je zelf een administratie kunt opzetten? In deze blog vertellen we je alles wat je als ondernemer moet weten over de administratie.

Waarom is een goede administratie belangrijk?

Een goede administratie is belangrijk om een aantal redenen. Ten eerste is het bijhouden van een administratie wettelijk verplicht. Maar een goede administratie is ook erg nuttig om inzicht te houden in de voortgang van je bedrijf. Je kunt het meteen zien als je omzet of je winst tegenvalt en hier kun je dan ook meteen op inspelen. Tot slot vormt je administratie de basis voor je belastingaangiften. Deze aangiften moeten kunnen worden gecontroleerd door de Belastingdienst. Wanneer de Belastingdienst je aangiften niet binnen een redelijke termijn kan controleren, zal deze zelf een bepaalde winst en omzet vaststellen. Hierover zal dan belasting moeten worden betaald. Daarom is het belangrijk om een goede en overzichtelijke administratie bij te houden.

Wat hoort er allemaal bij de administratie?

Bij de administratie horen alle gegevens die je vastlegt op papier of in digitale vorm. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan kassabonnetjes, financiële aantekeningen, facturen, agenda’s en contracten. Veel gegevens worden digitaal vastgelegd, maar bijvoorbeeld bonnetjes krijg je nog op papier. Wil je je administratie graag digitaal bijhouden? Dan is het handig om gebruik te maken van een speciale scanner app. Hiermee maak je je kassabonnetjes digitaal en kun je ze overzichtelijk opslaan in je administratie. Zo heb je altijd een goed leesbaar exemplaar!

Hoe zet je een administratie op?

Het is belangrijk om vanaf het eerste moment te beginnen met je administratie, zelfs nog voor je onderneming daadwerkelijk is gestart. Als je hier niet meteen mee begint, loop je namelijk meteen al een stuk achter. Je kunt gebruik maken van bepaalde administratiesoftware met het keurmerk Zeker-Online. Deze software is veilig, betrouwbaar en geschikt volgens de Belastingdienst. Er zijn nog meer hulpmiddelen voor het bijhouden van de administratie, zoals rittenregistratie en kassasystemen.

Administratie zelf doen of uitbesteden?

Het heeft verschillende voordelen om de administratie zelf te doen of om deze uit te besteden. Als je de administratie zelf doet, levert dit een hoop waardevolle kennis op. Je krijgt er niet alleen een extra vaardigheid bij, maar je hebt ook veel inzicht in de voortgang van je bedrijf. Bovendien bespaar je de kosten van een boekhouder. Als je je administratie wel wil uitbesteden aan een accountant, bespaart dit je veel tijd. Bovendien weet je zeker dat je administratie correct wordt bijgehouden, omdat je deze klus overlaat aan een ervaren professional. Tot slot kan een accountant een objectieve mening geven over je cijfers. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij een accountant in Etten-Leur.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *