Relatiegeschenken goed voor je marketing

Relatiegeschenken en december zijn stiekem onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is een traditie die inmiddels diep geworteld is in het bedrijfsleven. Jij hebt er vast ook wel eens een ontvangen. Hoewel het verzenden van relatiegeschenken een ietwat wollig imago heeft gekregen, blijkt toch ieder jaar weer de kracht van dit marketingmiddel. In dit artikel lees je wat een relatiegeschenk succesvol maakt en welk geschenk je het best kunt kiezen voor je relaties. Een gepersonaliseerd geschenk zoals een chocoladeletter met logo zal zeker in de smaak vallen. Letterlijk en figuurlijk.

Waarom een relatiegeschenk verzenden

Voor wie nog niet overtuigd is, volgt hier een overzicht van de voordelen van het verzenden of uitreiken van een relatiegeschenk.

Sommige bedrijven kijken naar het eindejaarsgeschenk vanuit het perspectief van budget. De stelpost voor het relatiegeschenk lijkt dan een forse. Dat komt waarschijnlijk ook omdat het directe effect van het uitreiken van een presentje is niet meetbaar is.

Toch draagt het zeker bij aan het succes van je bedrijf. Aandacht, zeker als deze persoonlijk voelt, doet een mens goed. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven: je werkt toch met mensen? Iedere collega zal zich beter gewaardeerd voelen als je een complimentje uitdeelt, en ook je klanten kunnen dit zeker waarderen. Je bouwt een betere band op. In het geval van werknemers kan het uitreiken van een eindejaarsgeschenk bijdragen aan betere prestaties of minder ziekteverzuim. Een relatiegeschenk richting je klanten zal ze motiveren klant te blijven of extra diensten bij je af te nemen.

Een cadeautje heeft daarmee (indirect) veel meer impact dan een advertentiecampagne, folder of mailing.

Een relatiegeschenk kiezen

Als je nog niet overtuigd was, hebben de bovenstaande voordelen je wellicht positiever gestemd. Tijd voor de volgende stap: een relatiegeschenk kiezen. Want natuurlijk vraag je je af wat je dan het beste kunt versturen. Houd bij het selecteren de volgende tips in het achterhoofd.

Het belangrijkst is dat je een geschenk kiest dat bij jouw bedrijf en je doelgroep past. In een zeer informele markt is een hip relatiegeschenk passend, maar is de cultuur zeer formeel dan kan dit wel eens zwaar uit de toon vallen. Dit wil je natuurlijk voorkomen, want het risico is dat je geschenk in verkeerde aarde valt. Daar ga je dan met je goede gedrag.

Werknemers krijgen natuurlijk allemaal eenzelfde geschenk. Voor klanten kun je echter wel verschil aanbrengen. Jarenlange trouwe klanten kun je bijvoorbeeld belonen met een duurder of exclusiever geschenk, terwijl je prospects een soort teaser of reminder stuurt. Maak dus een goede lijst van ontvangers.

Voorbeelden van relatiegeschenken

De meest succesvolle relatiegeschenken zijn gepersonaliseerd. Want iets met de (bedrijfs)naam er op komt altijd beter aan. Mensen vinden het gewoon leuker om persoonlijk aangesproken te worden. Hier kun je gemakkelijk op inspringen door je relatiegeschenk te laten voorzien van een naam. Dit kan bij veel bedrijven. Een chocoladeletter met logo, waarbij je bijvoorbeeld de eerste letter van de eigen naam van de ontvanger kiest, zal door de ontvanger ook zeker gewaardeerd worden. Dit relatiegeschenk is bovendien gemakkelijk uit te breiden: voor de trouwe klanten doe je er een goede fles wijn of champagne bij.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *