Solliciteren doe je zo!

Solliciteren vinden de meeste mensen erg spannend en dat is ook niet voor niets. Hoe zorg je ervoor dat je een goede eerste indruk achter laat?

De eerste stap van solliciteren is het schrijven van een sollicitatiebrief. Onmisbaar bij een sollicitatie is een oogstrelend CV. Je kunt deze uiteraard helemaal zelf in elkaar knutselen maar er zijn ook zat handige tools online te vinden waar mee je in een handomdraai een mooi CV hebt. Zo kun je via de website CV wizard binnen no time een mooi CV maken. Bij het solliciteren moet je ook denken aan social media kanalen waarop je actief bent. Het eerste wat een werkgever doet is je zoeken op het internet. Google jezelf voordat je solliciteert om te voorkomen dat een werkgever informatie ziet die je liever niet deelt.

Voordat je naar een sollicitatie gaat, moet je bedenken wat je aantrekt. Zorg dat je outfit past bij de werkplek waar je solliciteert. Bijvoorbeeld bij een advocatenkantoor is dit netjes, een blouse met een jasje, maar bij een creatieve start-up is dit casual. Weet je niet zo goed wat wat de cultuur is van het bedrijf? Trek dan iets netjes aan, dan zit je altijd goed.
Naast je outfit is het belangrijk dat je er ook verzorgd uitziet. Zorg ervoor dat je haar goed zit en voor de mannen dat je je geschoren hebt.

Dan is het zover. De dag van de sollicitatie. Zorg dat je op tijd bent. Niets is vervelender dan in de stress schieten, omdat je te laat bent voor je afspraak. Bovendien wil je niet helemaal bezweet binnenkomen door het rennen naar je afspraak. Zorg dat je een stevige hand geeft (natuurlijk niet zo stevig dat andermans hand pijn doet) en maak oogcontact.

Tijdens het gesprek vinden de meeste mensen het het moeilijkst om aan te voelen of er ruimte is om te onderhandelen. Een handige tip bij een onderhandeling is de kracht van een glimlach. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je glimlacht je zelfverzekerd en succesvol overkomt. Ook gaan mensen sneller een gesprek aan met een vreemde wanneer diegene lacht. Het is dus super belangrijk om te blijven lachen. Let wel op dat je het niet gaat overdrijven, want dat valt natuurlijk ook op bij een werkgever.

En het belangrijkste is dat je positief bent. Positief over wie jij bent en wat je kan!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *