Het curriculum vitae (cv) is een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces. Een recruiter scant als eerst het cv en als dat aanspreekt wordt de sollicitatiebrief bekeken. Het is daarom belangrijk om de laatste trends te verwerken in het cv om zich te onderscheiden ten opzichte van andere sollicitanten. Hieronder zijn drie tips weergeven om je cv op te laten vallen.

Opvallen

Werkgevers en recruiters zijn druk en willen zo snel mogelijk potentiële kandidaten uitnodigen voor een gesprek. Zorg dat het cv opvalt door bijvoorbeeld een bepaalde kleur toe te voegen. Het is wel belangrijk dat het cv past bij de branche waarin je solliciteert. Een grafisch designer kan bijvoorbeeld veel meer uitpakken met de lay-out dan een advocaat. Uitpakken met een cv is een goed teken, maar houd het leesbaar voor iedereen. Gebruik daarom een leesbaar lettertype zoals Arial, Calibri, Cambria of Verdana.

CV bouwen

Een cv maken is makkelijker dan ooit. Tegenwoordig zijn er speciale cv bouwers die je helpen met het maken van een cv op maat. Hierin worden termen weergeven die een recruiter belangrijk vindt om te zien in een cv. Denk vanuit de behoefte van een bedrijf: ‘Wat voor werknemers willen zij hebben?’ Je hoeft dan dus alleen deze termen uit te breiden met je eigen gegevens. Zorg ervoor dat je cv kort en simpel is. Het verhaal om je cv heen kan je bespreken in een sollicitatiegesprek.

Direct solliciteren

Direct solliciteren is een manier van solliciteren die steeds meer gebruikt wordt op LinkedIn. Hierdoor wordt het maken van een cv een zeer belangrijk onderdeel, omdat recruiters en werkgevers sollicitanten niet meer op een sollicitatiebrief kunnen beoordelen. Om het cv aan te scherpen met hyperlinks maak je het degene die je cv bekijkt een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld wanneer je direct op het e-mail adres kan klikken in plaats van het adres te knippen en te plakken etc.

Door Max