Het is bijna 2019 en dat betekent een nieuw jaar met nieuwe loopbaankansen. De arbeidsmarkt blijft zich verder ontwikkelen. Deze ontwikkelingen zijn te zien voor zowel de werkgever als de kandidaat. In dit artikel worden de drie belangrijkste ontwikkelingen voor een sollicitatiegesprek weergeven.
De kandidaat is de baas
Op de arbeidsmarkt is een schaarste te zien, waardoor je als sollicitant uit meerdere banen kunt kiezen. Door de schaarste zijn bedrijven erg oplettend en willen de beste kandidaat aannemen. Hierdoor reageren ze snel op een binnenkomende sollicitatie en nodigen ze kandidaten op korte termijn uit voor een sollicitatiegesprek.
Daarnaast is het van belang om een LinkedIn profiel aan te maken indien die nog niet is aangemaakt. Op LinkedIn kan je aangeven of je opzoek bent naar een nieuwe baan. Werkgevers krijgen hier een melding van en kunnen je dan sneller benaderen.
Smartphone
Solliciteren gaat steeds eenvoudiger en kan tegenwoordig ook via een smartphone. Recruiters zijn veel onderweg en kunnen daarom cv’s en sollicitatiebrieven lezen op een smartphone. Daarbij zijn er zelfs mogelijkheden dat een kandidaat kan solliciteren via WhatsApp. Wil je ook eenvoudig je sollicitatieproces beginnen via je smartphone, zorg dan dat het cv en de sollicitatiebrief die je stuurt naar een recruiter leesbaar is op een smartphone.
Videosolliciteren
Opvallen bij de werkgever? Solliciteer dan in plaats van een sollicitatiegesprek met een video en laat je sociale vaardigheden zien. Door middel van een video kan je in een korte tijd laten zien wie je bent en wat je wil bereiken. De meest eenvoudige manier is om een interview met jezelf af te nemen, waarbij je de vragen een voor een afspeelt. Je kan het jezelf ook moeilijker maken en een creatief format verzinnen. Zorg er wel voor dat de video’s die je stuurt naar de werkgever aansluiten op de sollicitatie die je doet in plaats van een algemene video.