Stress op het werk komt helaas erg vaak voor. Vaak komt stress door een combinatie van factoren. Drukte op het werk en slecht eten zijn de hoofdoorzaken bij vele mensen.
Tip 1: Houd werk en privé gescheiden
Het is een beetje cliché maar door werk en privé gescheiden te houden kun je enorm veel stress voorkomen. Natuurlijk probeert iedereen zijn werk en privé gescheiden te houden maar in de praktijk is dat lang niet altijd makkelijk. Probeer dingen los te laten waar je op dat moment niks aan kunt doen. Piekeren in je slaap over dingen op je werk zijn tekenen dat je teveel hooi op je vork neemt.
Probeer je dagindeling zo efficiënt mogelijk in te delen. Doe de belangrijke zaken eerst. Laat je niet teveel leiden door deadlines. Een mens kan hooguit maximaal zes uur per dag geconcentreerd werken. Vooral op een kantoor waar meerdere mensen in een kamer zitten kan concentreren erg lastig zijn. Je bent maar een mens. Niemand kan van jou verwachten dat je week in week uit acht uren per dag kunt werken. Verwacht dit dus ook niet van jezelf.
Tip 2: Neem pauzes, eet gezond en loop in de buitenlucht
Een ontspannen lichaam is ontzettend belangrijk. Dat begint bij gezond eten en genoeg beweging. Neem dus niet elke dag een vette snack in de kantine. Neem een gezond broodje en maak een wandeling door de stad, een parkje of desnoods over een industrieterrein.
Vooral bij kantoorbanen is dit erg belangrijk. Je zit al de hele dag op je stoel. Ga tijdens de pauze lekker naar buiten en neem je rust. Voor elke acht uur die je werkt heb je wettelijk gezien recht op een half uur pauze. Neem deze pauze dan ook en besteed deze tijd aan jezelf.
Veel mensen onderschatten gezond eten. Slecht eten is één van de grootste veroorzakers van stress. Niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk. Door slecht te eten wordt je sneller moe. Je concentratie wordt minder en je wordt geïrriteerd. Zorg voor voldoende aanvoer van vitamines,mineralen en goede vetten. Heeft je lichaam op korte termijn een boost nodig? Probeer dan een anti-stress supplement te nemen. Dit kan lichamelijke en geestelijke klachten verminderen.
Tip 3: Nee is ook een antwoord
Veel mensen vergeten dat “nee” ook een antwoord is. Stel je favoriete collega komt er aan met een bult extra werk omdat hij/zij op vakantie gaat. Dat betekent niet dat jij zijn/haar werk moet overnemen. Ook tegen je baas kun je prima “nee” zeggen.
Probeer te vermijden dat je jezelf gaat verdedigen. Door uit te leggen waarom je het zo druk hebt. Tenzij dit noodzakelijk is. Je baas is ook maar een mens. Neem dus niet zomaar alles aan omdat je baas het zegt. Zolang je aan kunt tonen dat je nog genoeg belangrijke zaken te doen hebt is er niks aan de hand.
Stress bouwt zich langzaam op. Stress kun je dus alleen voorkomen door vroeg in te grijpen. Herken op tijd de signalen zoals vermoeidheid en irritatie. Door bovenstaande tips te gebruiken heb je alvast een aantal handvatten om stress te voorkomen!