Als je de spil van het kantoor wil zijn kan je officemanager worden via een MBO-opleiding. De office manager kan omschreven worden als de meewerkend voorman van het kantoor. Hij stuurt collega’s aan en bewaakt hun voortgang, beheert de dossiervorming en de externe correspondentie van de afdeling, en verricht praktische zaken zoals het bijbestellen van kantoorartikelen en het aansluiten van elektronica. Een office manager kan alles wat een administratief medewerker kan, maar is gespecialiseerd om de leiding te nemen op de werkvloer en om alle bijkomende facilitaire dienstverlening binnen de kantooromgeving uit te voeren. Het is een brede, afwisselende en verantwoordelijke functie. Een goede office manager staat sterk in zijn schoenen. Je bent goed in communiceren, motiveren en bijsturen van je collega’s, en helpt graag mensen die bij je komen met vragen of problemen. Ook heb je een praktische en probleemoplossende instelling. Jouw streven is om jouw kantoorafdeling zo goed mogelijk te laten functioneren en het werk van je collega’s perfect te laten verlopen.
Wat leer je bij de opleiding Office manager?
In eerste instantie leer je alle basisvaardigheden van een administratief medewerker. Je leert gesprekken met klanten, gasten en collega’s te voeren, zowel in het echt als via de telefoon en via e-mail. Je maakt kennis met gegevensverwerkingsystemen en MS Office, zodat je data en cijfers vast kan leggen. In het specialiserende deel van de opleiding leer je alle praktische aspecten binnen een kantoor te regelen, zoals logistiek, voorraadbeheer en elektronische hulpmiddelen. Ook leer je om als leider op te treden, op een professionele manier feedback en bijsturing te geven, en krijg je basiskennis van marketing en communicatie.
Welke mogelijkheden heb je als Office manager?
Als office manager krijg je na de afronding van je opleiding zowel een diploma als Administratief medewerker als een diploma voor Office manager. Dat maakt je een veelzijdige en goed opgeleide professional die bij veel verschillende bedrijven welkom is.