Heb jij je opleiding net afgerond of ben je gewoon toe aan iets nieuws? Dan ga je op zoek naar een leuke job. Een heel belangrijk onderdeel in het sollicitatieproces is het schrijven van je sollicitatiebrief. Het is toch vaak lastiger, om een goede brief te schrijven die indruk maakt, dan dat gedacht wordt. Wat zet je er wel in en wat kun je beter niet schrijven? Waaraan moet een goede sollicitatiebrief eigenlijk voldoen? Gelukkig zijn er genoeg tips die je kunt gebruiken.
Een goede sollicitatiebrief gaat over jou
Als je een sollicitatiebrief schrijft dan moet deze brief over jou gaan en jouw ambities. Wat zeker niet mag ontbreken in je sollicitatiebrief is ‘waarom jij goed bij het bedrijf past, waarbij je solliciteert.’ Het is goed om je te verplaatsen in het bedrijf en daarbij te kijken naar wat voor iemand zij op zoek zijn. Past dat bij jou? Als je in je brief ingaat op die behoeften, dan heb je een grotere kans van slagen, want de leden van de sollicitatiecommissie zullen zich aangesproken voelen bij het lezen van jouw brief.
Verkoopformule AIDA
Je moet jezelf in de brief als het ware verkopen, maar hoe doe je dat? Daar is een handig foefje voor, namelijk de AIDA formule. AIDA staat voor Aandacht trekken, Interesse wekken, Desire opwekken en aanzetten tot actie.
- Aandacht trekken doe je door sterk te beginnen. Je eerste zin of alinea moet creatief zijn en niet de standaard zin bevatten, die zovelen gebruiken. Je brief wordt dan al gauw als saai bevonden en apart gelegd.
- Interesse wekken doe je door te vertellen wat jou unieke vaardigheden en kennis is. Met alleen maar aantonen dat je geschikt bent kom je er tegenwoordig niet meer. Vertel dat jij iets kan en weet wat het bedrijf ten goede komt, maar vertel niet wat. Dit maakt de lezer nieuwsgierig en zijn interesse is dus gewekt.
- Desire opwekken is eigenlijk een verlangen opwekken naar een ontmoeting met jou. Dat kun je alleen als je de lezer duidelijk kunt maken wat jij het bedrijf te bieden hebt. Laat merken hoe enthousiast je over de functie bent.
- Aanzetten tot actie is de finishing touch. Die laatste zin is o zo belangrijk. Knal die laatste zin er dan ook goed in door zelfverzekerd en duidelijk aan te geven wat je wilt. Schrijf dat je vol enthousiasme bent om je motivatie tijdens een oriënterend gesprek toe te lichten.
Relevante en feitelijke informatie
De brief die je gaat schrijven moet relevante en feitelijke informatie bevatten. De lezer moet je motivatie uit deze informatie kunnen aflezen. Heb je ervaringen die relevant zijn voor deze baan? Benoem ze in je brief en onderbouw ze aan de hand van feiten en jouw ervaringen.
Fris, creatief en niet te formeel
Je brief moet fris, creatief, maar niet te formeel overkomen. Echter doe je niet creatiever voor dan je eigenlijk bent. Want dan val je uiteindelijk door de mand. De toon die jij in je brief hanteert moeten niet alleen bij het bedrijf passen, maar ook bij jezelf. Schrijf geen ellelange zinnen, maar hou het kort, dan zorg je ervoor dat het allemaal niet te ingewikkeld wordt voor de lezer.
Naam van geadresseerde in de aanhef
Noem in je aanhef altijd de naam van de geadresseerde. Door de naam van de geadresseerde te noemen, maak je de brief direct al persoonlijk. Weet je de naam niet, dan kun je voordat je aan je brief begint beter eerst de firma bellen of een e-mail sturen.
Voorkom type- en taalfouten
Een sollicitatiebrief die type- en/of taalfouten bevat, komt niet professioneel over, maar eerder slordig. Lees je brief achteraf altijd nog eens goed door. Het mooiste is als je jouw brief ook nog eens laat nalezen door iemand anders. Die kijkt er op een andere manier tegenaan dan jijzelf.
Bijlagen benoemen
Zet altijd onderaan de brief welke bijlagen je meestuurt. En onthoud dat een CV nooit mag ontbreken. Een sollicitatie zonder CV is eigenlijk geen sollicitatie.